Teemu Asunmaa taisteli itsensä kuninkuusluokan Suomen mestariksi – oja tiputti Emil Lindholmin ykköspallilta

Kuva: Toni Ruotsalainen

Salon ja Turun alueella ajettu Mad-Croc SM Ralli Salo-Turku on saatu päätökseen ja samalla kakkien luokkien Suomen mestaruudet 2019 varmistettiin. SM1-luokan Suomen mestariksi itsensä ajoi Teemu Asunmaa, SM2-luokassa Esa Ruotsalainen, SM3-luokassa Sami Pajari ja SM4-luokassa Jesse Turunen. 

Ralli SM -sarjan kauden viimeinen osakilpailu, Mad-Croc SM Ralli Salo-Turku, tarjosi jännitystä aina alusta loppuun saakka. Lähtöasetelmissa SM1-luokan kultamitali oli Juha Salon ja Teemu Asunmaan kamppailua, ja pronssi Emil Lindholmin ja Kristian Kiviniemen.

Juha Salon ja Teemu Asunmaan kaksintaistelu SM1-luokan sarjamestaruudesta kääntyi Asunmaan eduksi kuudennella erikoiskokeella, kun Asunmaa pääsi Salon ohi. Teemu pysyi Salon edessä maaliin saakka, vieden itselleen lopulta myös osakilpailun voiton. Konkari Juha Salo jätettiin toiseksi niin sarjapisteissä kuin kilpailussakin.

– Oli kyllä kova kausi ja erityisesti tämä päivä. Joutui tekeen ihan oikeasti töitä. Eilen, kun puolisen minuuttia pyörittiin pellolla, ja mietittiin, että miten pääsee takaisin tielle, sanoin että tämä taisi olla tässä. Mutta siitä sisuuntuneena lähdettiin ajamaan kiinni ja onnistuttiin, Asunmaa sanoo silmin nähden tyytyväisenä.

Lindholmin otteet olivat lupaavia, sillä hän piti johtopaikkaa pitkään, kunnes oja kutsui seitsemännellä erikoiskokeella. Toive odotetusta osakilpailuvoitosta ja SM-pronssista tyssäsi, Kiviniemi napatessa kiinnitys mitaliin. Kiviniemi kuitenkin kääntyi katolleen kahdeksannella erikoiskokeella ja maaliin pääsyllä Lindholm varmisti kuin varmistikin itselleen SM-pronssin. Osakilpailun kolmanneksi puolestaan tuuletteli Jari Ketomaa.

SM2-luokassa koko kausi Ruotsalaisen ja Hautamäen kaksinkamppailua

SM2-luokassa Esa Ruotsalaiselle riitti Suomen mestaruuteen kolmas sija, joten tänään toiseksi ajaneena, hän kuittasi mestaruuden. Ville Hautamäki, joka voitti osakilpailun, näytti kuitenkin huimaa vauhtia Mitsubishillään ja sai eroa Ruotsalaiseen maalissa lähes minuutin.

– Osakilpailun tulos kyllä tyydyttää. Esa tottakai passaili ja varmisti mestaruutta, eikä hampaat irvessä vetänyt. Aloin vähän vertailemaan tuloksia R5-autoihin ja ne olivat varsin kilpailukykyisiä. Meillä on paketti kasassa, SM-hopea tuli, mutta silti hymyilyttää, Hautamäki kertoo.

– Kyllähän tämä on uskomattoman hieno fiilis. Monta vuotta tätä on yritetty ja monta kertaa se on ollut lähellä, nyt se vihdoin tuli. Hyvä kausi ja ollaan tehty tosi paljon töitä, Ruotsalainen kommentoi mestaruuttaan.

Kolmanneksi sarjan pisteissä ja osakilpailun tuloksissa ylsi Timo Mäenpää

SM3-luokassa tiukkaa sekuntikamppailua

SM3-luokka tarjosi sekuntitaistelua. Maaliintulojärjestys parhaimmiston osalta oli lopulta voittajasta alkaen: Heikki Koski-LammiAleksi Röyhkiö ja Lauri Joona. Viidenneksi sijoittunut Sami Pajari keräsi sijoituksellaan riittävästi pisteitä, vieden luokan Suomen mestaruuden. Kauden päättävän kisan jälkeen SM-pisteissä hopeaa nappasi Lauri Joona ja pronssia Henri Hokkala.

– Kyllä tämä voitto maistuu. Haastava päivä oli, niin paljon tilanteita, että ihme että selvittiin läpi. Kaikin puolin nousujohteinen kilpailu ja kovaa kisaa, Koski-Lammi summaa.

Suomen mestarin, ja aiemmin jo Flying Finn Future Star tittelinkin pokanneen Pajarin oli helppo hymyillä.

– Hyvä ja hallittu suoritus tehtiin, ei ollut mitään tilanteita. Tosi hienolta maistuu mestaruus! Kovan työn takana se on ollut. Kun mietitään koko kautta, alkuvuosi ei ollut helppo, mutta kesäkausi lähti menemään tosi hyvin, Pajari toteaa ilonsekaisin tunnelmin.

Jesse Turunen dominoi SM4-luokkaa

SM4-luokassa Jesse Turunen piti hurjaa vauhtia lähes kahden minuutin erolla toisena ajaneeseen Sami Korvolaan. Metsämäen viimeisen erikoiskokeen jälkeen Turunen voitiin kruunata luokkansa Suomen mestariksi, ohi Sami Korvolan, joka oli pistejohtaja vielä kisaan lähdettäessä. Kolmanneksi pisteissä ja osakilpailussa sijoittui Jani Seppälä

Tulokset ja sarjapisteet

Mad-Croc SM Ralli Salo-Turku -osakilpailun lopputulokset 

Yleiskilpailu
1. Teemu Asunmaa 50.34,2
2. Juha Salo +7,2
3. Jari ketomaa +56,5

SM1-luokka
1. Teemu Asunmaa 50.34,2
2. Juha Salo +7,2
3. Jari ketomaa +56,5

SM2-luokka
1. Ville Hautamäki 53.03,3
2. Esa Ruotsalainen +58,1
3. Timo Mäenpää +2.19,1

SM3-luokka
1. Heikki Koski-Lammi 53.46,5
2. Aleksi Röyhkiö +2,2
3. Lauri Joona +14,1

SM4-luokka
1. Jesse Turunen 55.13,3
2. Sami Korvola +1.49,3
3. Jani Lahtinen +1.59,6

Epäviralliset sarjapisteet 2019

SM1-luokka
1. Teemu Asunmaa 139,5
2. Juha Salo 133
3. Emil Lindholm 85

SM2-luokka
1. Esa Ruotsalainen 154
2. Ville Hautamäki 148,5
3. Timo Mäenpää 73,5

SM3-luokka
1. Sami Pajari 108
2. Lauri Joona 100,5
3. Henri Hokkala 89

SM4-luokka
1. Jesse Turunen 130,5
2. Sami Korvola 122
3. Jani Seppälä 103 

 

Teksti: Ralli SM-tiedotus 

Salon ja Asunmaan ero kapenee – kumpi vie kuninkuusluokan Suomen mestaruuden

Kuva: Taneli Niinimäki

Mad-Croc SM Ralli Salo-Turkussa on saavuttu päivähuoltoon. Ralli on yli puolen välin ja jäljellä on enää neljä erikoiskoetta. Emil Lindholm jatkaa Volkkarillaan kilpailun kärjessä. Suomenmestaruustaistelu Juha Salon ja Teemu Asunmaan välillä on nyt ”hiuskarvan varassa”. 

Salon ja Turun seudulla ajettavassa Ralli SM -osakilpailussa on päästy päivähuoltoon ja eilisen ongelmista sisuuntuneena Teemu Asunmaa on jahdannut Juha Saloa kiinni, eroa ollen enää 0,6 sekuntia. Käytännössä se kumpi tänään ensin maaliin tulee, vie rallin SM1-luokan Suomen mestaruuden.

– Eilen hölmöiltiin ja menetettiin aikaa aika paljon. Yön aikana piti kerätä niin sanotusti paketti kasaan. Ajateltiin että lähdetään rennosti ajamaan, kun mitään ei oo hävittävää. 20 sekuntia oli Juhaan aamulla. Onnistu aika hyvin noi kolme pätkää. Kaikki toimii niin kuin pitääkin, joten rennolla vedolla, siitähän se, Asunmaa kertaa.

Moninkertaiselle rallin Suomen mestarille Juha Salolle tulee kiire Asunmaan edellä.

– Ihan ok on mennyt, ei olla virheitä tehty. Vähän pitäis kovempaakin päästä. Tietenkin nyt tuntuu, että käy tie paikoittain aika ahtaaks. Täytyy yrittää vähän jotain käärmekeittoa tonne vikalle lenkille keksiä, muuten käy ohrasesti, Salo naurahtaa.

Lindolm, joka on mukana sarjan pronssikamppailussa, johtaa kisaa noin kahdeksalla sekunnilla.

– Liukastellen menee, en saa oikein otetta siihen. Teemu voi äkkiä tulla meidänkin ohi tuolta. Ei ajeta niin kunniasta ja voitosta, pronssista ajetaan, Lindholm kertoo.

SM2-luokassa Ville Hautamäki on noussut sarjan pistejohtaja Esa Ruotsalaisen ohi ja venyttänyt eroa. Esa Ruotsalaiselle riittäisi kilpailun kolmas sija varmistamaan luokkansa Suomen mestaruus.

SM3-luokassa sekuntikamppailu jatkuu – Koski-Lammi kärjessä

SM3-luokka on tarjonnut toistaiseksi mahtavaa sekuntitaistelua nuorten kesken. Huoltoon tultaessa ykköspaikkaa itsellään pitää Heikki Koski-Lammi, ennen toisena ajavaa Aleksi Röyhkiötä. Kolmantena tällä hetkellä Lauri Joona.

SM4-luokkaa vie suvereenisti Jesse Turunen, peräti puolentoista minuutin turvallisella erolla. Kilpailun toisesta sijoituksesta kamppaillaan Jani Lahtisen ja Sami Korvolan kesken.

Ralli tulee maaliin tänään Turun Metsämäen Raviradalle noin klo 17.30 ja samalla tiedetään Suomen mestarit mallia 2019.

Kokonaiskilpailun tulokset EK 5/9

Yleiskilpailu
1. Emil Lindholm 33.14,2
2. Juha Salo +7,9
3. Teemu Asunmaa +8,5

SM1-luokka
1. Emil Lindholm 33.14,2
2. Juha Salo +7,9
3. Teemu Asunmaa +8,5

SM2-luokka
1. Ville Hautamäki 35.17,7
2. Esa Ruotsalainen +18,7
3. Jussi Lindberg +42,0

SM3-luokka
1. Heikki Koski-Lammi 35.20,8
2. Aleksi Röyhkiö +3,8
3. Lauri Joona +6,8

SM4-luokka
1. Jesse Turunen 36.16,7
2. Jani Lahtinen +1.28,3
3. Sami Korvola +1.29,0

Emil Lindholm kärjessä ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen – Raitanen väläytti

Kuva: Taneli Niinimäki

Ralli SM -kauden seitsemäs ja samalla päättävä kilpailu, Mad-Croc SM Ralli Salo-Turku, on saatu tänään käyntiin illan pimeässä. Yhteensä yhdeksän vauhdikasta erikoiskoetta sisältävässä rallissa kaksi on nyt ajettu. Yleiskilpailun ja samalla SM1-luokan kärjessä lauantain kisapäivään lähtee Emil Lindholm. 

Viikonlopun Ralli SM -osakilpailussa on jaossa viimeiset ja ratkaisevat 1,5-kertaiset pisteet. Piste-erot ovat pieniä ja yhdenkään luokan mestaruus ei ole vielä lähellekään varmaa, joten kilpailu käy tiukkana.

Perjantain ensimmäisellä erikoiskokeella muun muassa Eerik Pietarisen kartanlukijana tunnettu Juhana Raitanen väläytti pohja-ajan, mutta toisella erikoiskokeella koki epäonnisen rengasrikon keskellä suoraa ja tipahti sijalle 14. Näin ollen vahvaa vauhtiaan näyttänyt Emil Lindholm kipusi kärkipaikalle.

SM1-luokan tiukassa mestaruustaistelussa Juha Salo pääsi Teemu Asunmaan niskan päälle toisen erikoiskokeen jälkeen, sillä Asunmaa kävi rypemässä pellon puolella. Salo puolestaan ajoi varmasti ja ajoi itsensä toiseksi.

– Se meni v***iks. Ajettiin peltoon ja pyörittiin siellä varmaan 30 sekuntia, kun ei päästy pois. Ajoin yhden mutkan liian aikasin sisään. Se oli hämäävä paikka aika alussa, Asunmaa kirosi. 

SM2-luokassa Esa Ruotsalainen on kärjessä ennen Ville Hautamäkeä, jonka pimeänajon kokemattomuus meinasi kostautua.

– Sanotaan, että vois paremminkin tulla. Pitäs käydä ajamassa pimeellä ja ostaa ne lisävalot autoon, järkyttävää pumppaamista. Auto on muutenkin levoton ajaa, joten kurkataan pyörän kulmia vähän ennen huomista, kertasi Hautamäki.

SM3-luokassa tiukkaa kamppailua kärkipaikasta

SM3-luokassa, jossa kilpaillaan samalla Flying Finn Future Star -kilpailun finaalipaikoista, johtopaikalle itsensä ampaisi Lauri Joona. Kaikki viisi nopeinta ovat tällä hetkellä noin 10 sekunnin sisällä.

SM4-luokassa Jesse Turunen, joka on piseissä kahden pisteen päässä Sami Korvolasta, nykäisi pitkän, lähes puolen minuutin kaulan edukseen, vaikka pimeässä ajo ei häneltäkään meinannut sujua.

– Just tässä aateltiin, että oonko mä niin vanha, että ei nää vai onko ne valot, taitaa olla molemmat. Kyllä se kuitenkin ihan hyvin meni, mutta vähän tökkimistä on ajo. Nää pätkät olikin tarkotus tulla vähän varovaisesti, Turunen pohtii nauraen.

Lauantaiaamuna ensimmäinen auto lähetetään matkaan klo 10.00. Päivähuoltoon Neste K Paimioon autot saapuvat klo 13.01 alkaen ja maaliin tullaan Metsämäen Raviradalle noin klo 17.30.

Tulokset EK 2/9

Yleiskilpailu
1. Emil Lindholm 12.01,3
2. Juha Salo +2,7
3. Kristian Kiviniemi +9,8

SM1-luokka
1. Emil Lindholm 12.01,3
2. Juha Salo +2,7
3. Kristian Kiviniemi +9,8

SM2-luokka
1. Esa Ruotsalainen 13.02,3
2. Ville Hautamäki +9,9
3. Ari-Pekka Koivisto +33,7

SM3-luokka
1. Lauri Joona 12.50,1
2. Heikki Koski-Lammi +1,9
3. Henri Hokkala +4,1

SM4-luokka
1. Jesse Turunen 13.18,0
2. Sami Korvola +27,8
3. Mikael Kettunen +51,8 

 

Teksti: Ralli SM -tiedotus  

Kaksi päivää autourheilun juhlaa Mad-Croc SM Rallissa – Metsämäki Motor Show lauantain kruununa

Juha Salo oli voittovauhdissa edellisessä SM-osakilpailussa. Kuva: Taneli Niinimäki

Viime vuonna ensimmäisen kerran Salon ja Turun Urheiluautoilijoiden yhteistyönä rakennettu Ralli SM-sarjan finaali saa toisen luvun tulevana viikonloppuna Salossa ja Turussa 27.-28.9. 

Rallin suomenmestaruussarjan kausi vuosimallia 2019 on viimeistä osakilpailua vaille valmis. Tasainen kausi saa odotetun päätöksensä huippujännittävistä asetelmista. Jokaisen SM-luokan mestari on vielä selvittämättä, joten odotettavissa on tiukkaa vääntöä viimeisille metreille saakka. Varsinkin SM1-luokassa tilanne on todella kutkuttava Juha Salon johtaessa luokkaa vain neljän pisteen erolla toisena olevaan Teemu Asunmaahan.

Ensimmäistä kilpailuaan R5-autolla ajavat Jarkko Hosike ja Eerik Pietarisen kartturina näkemään totuttu Juhana Raitanen tuovat oman mausteensa kilpailuun. Yksi eniten huomiota keräävä kuljettaja on kuitenkin rallicrossin maailmanmestaruudesta taisteleva Niclas Grönholm, joka toimii rallin VIP-auton kuljettajana.  

Ralli alkaa toden teolla perjantaina klo 19 Salon kaupungintalolla tapahtuvista lähtöseremonioista, josta kilpailijat suuntaavat Salon Kiskossa ajettaville Aijalan ja Tieksmäen erikoiskokeille. Lauantaipäivän erikoiskokeiden sarja aloitetaan Pöylä 1:llä Sauvossa, josta siirrytään Tiskarlan ja Vaskion pikataivalten kautta huoltoon. Iltapäivän lenkki koostuu toistamiseen ajettavasta Pöylästä ja Liedon nurkilta löytyvistä legendaarisista Saukonojasta ja Suopohjasta. 

Metsämäki Motor Show tarjoilee autourheiluviihdettä laidasta laitaan 

Romurallia viime kesänä Loimaalla. Kuva: Mika Hurula

Lauantaina Metsämäen raviradalla Turussa klo 13:30 portit avaava Metsämäki Motor Show on pakattu täyteen vauhdikkaalla ohjelmalla aina klo 21 saakka. Klo 14 alkava romurallikilpailu on mukana Turussa ensimmäistä kertaa nykymuodossaan. Romua ja törmäilyä on luvassa aina klo 16 saakka, kun 18 kilpailijaa ottavat mittaa toisistaan Motor Shown romuralliareenalla. 

Tapahtumapaikalla on mahdollista ihastella myös mm. toinen toistaan upeampia harrasteajoneuvoja, tehdä löytöjä rompetorilta sekä virittäytyä tunnelmaan ennen ralliautoja mm. crosskartien näytösajoilla ja pienoisautoilun näytöskisalla. Lisäksi paikalla on myös paloauto lapsien ihailtavaksi, eMotorsport Lounge, jossa on mahdollisuus kokeilla autourheilua virtuaalisesti sekä Suomen ensimmäinen

valmisteilla oleva sähkörallicross-auto, joka on Turun Ammattikorkeakoulun käsialaa. 

Varsinainen päätös tapahtumalle nähdään klo 17:30 alkaen, kun itse ralliautot saapuvat näyttämölle ja suorittavat raviradan alueelle rakennetun yleisöerikoiskokeen. Erikoiskokeen tauottua Metsämäen sisähallissa vietetään vielä Ralli SM-kauden viimeiset palkintojenjaot. 

– Nyt on ainutkertainen tilaisuus tulla seuraamaan Motor Show’ta, missä näet autotapahtumat aina romurallista Suomen huipputason ralliin. Paikalle voit saapua kiiltonahkakengät jalassa hyvien kulkuyhteyksien ansiosta. Huonommankin sään sattuessa tapahtumaa voi seurata mukavasti lämpimistä sisätiloista kaikkien palvelujen vierestä, kilpailunjohtaja Mika Hurula toteaa. 

Tapahtuman liput ovat myynnissä Tiketin verkkokaupassa ja myyntipisteissä kautta maan. Lippukategorioita on aina rallipassista erikoiskoelippuun ja Metsämäki Motor Show-lipusta VIP-passiin. Tiketin myyntipisteiden lisäksi lippuja myyvät myöhemmin ralliviikolla valikoidut huoltoasemat Turun ja Salon alueilla. 

Romuralli osanottajat 

Romuralli ajokaavio 

WWW: https://www.saloturkuralli.fi/ 

KATSOJAOPAS: https://www.saloturkuralli.fi/katsojat/katsojaopas/ 

REITTIKARTTA: https://www.saloturkuralli.fi/reitti/ 

LIPUT JA MYYNTIPISTEET: https://www.saloturkuralli.fi/liput/ 

FACEBOOK: https://www.facebook.com/madcrocsmralli 

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/madcrocsmralli/ 

TWITTER: https://twitter.com/madcrocsmralli 

Sheikki – Mies romurallin takana

14.5.2019 Helsinki, Eduskunta – Sheikki Laakso. kuva Matti Matikainen

Kouvolalaisella kansanedustajalla Sheikki Laaksolla (ps) on takana 25 vuotta autourheilukilpailujen pyörittämistä. 

Romurallin historia juontaa juurensa vuoteen 1989 ja Liljendalin Shellille. Siellä eräs kaveriporukka sai ajatuksen areenalla toisiaan päin tarkoituksella törmäilevistä autoista ja romuralli suomessa sai alkunsa. Vuonna 1991 muuan Kristian Laakso tutustui lajiin katsojana ja jo vuoden päästä oli itse kuljettajana kisoissa. 

– Laji vei mennessään. Organisaation puheenjohtaja olin jo vuoden päästä ensimmäisestä kisastani. Muutama vuosi siinä tehtiin vähän pienemmällä volyymilla ja vuonna 1998 kisoja alkoi olemaan jo koko Suomessa Helsinkiä myöden. 

Vuosituhannen alussa Sheikki teki romurallien lisäksi Rokkirallia työkseen. Kisoja oli tehtävänä jopa 17 kappaletta vuodessa. 

– Se oli todella kiireistä aikaa. Joulu- ja tammikuu pois lukien yhtä kisaa tehtiin sellainen 2,5-3 viikkoa ja taas pukkasi seuraavaa. Se oli henkisesti aika raskasta. Todellinen tyrmäys tuli sitten siinä vaiheessa, kun valuutta vaihtui euroon. Vuosituhannen vaihteessa 3000 euroa maksanut palvelu saattoi maksaa lähemmäs 4000 euroa vuonna 2007. Kustannukset karkasivat ja ajoin itseni täysin loppuun. Siinä kärsi sitten perhe-elämä ja muukin henkilökohtainen elämä. Alkoi siinä sitten viinakin maistumaan. 

Kelataan ajassa reilu kymmenen vuotta eteenpäin, kevääseen 2019. Sheikki on valittu kansanedustajaksi Kaakkois-Suomen vaalipiiristä 5637:llä äänellä. Tänä päivänä perussuomalaisten kansanedustaja tekee 4-5 romurallikilpailua vuodesta ja elämä on taas mallillaan. Kilpailujen suosiosta jotain kertoo se, että katsomot pullottavat lähes joka kerta ja kilpailijat lähestulkoon vaativat kisamäärän nostamista. 

– Nykyään osaan taas nauttia kisojen tekemisestä, ei ole sitä puurtamista enää mitä se oli joskus. Se tunne ja fiilis mikä kilpailujen varikolta huokuu, lämmittää sydäntä. Se on täysin poikkeuksellista. Pahinta kilpakumppania autetaan viimeiseen asti, siinä on sitä jotain. 

Sheikki Romurallissa Loimaalla. Kuva: Mika Hurula

Turussa Metsämäen raviradalla 28.9. järjestettävän Metsämäki Motor Shown yhteydessä ajettava romurallikilpailu ei kuulu  SM-sarjaan vaan ajetaan näytösluonteisesti. Se ei Sheikin mukaan kilpailun tasoon vaikuta. 

– Aivan yhtä kahjoja ne kuskit silti on, kun moottorit käynnistetään. Kaikki haluavat voittaa ja romua tullaan taatusti näkemään. 

Entä sitten herran nimi “Sheikki” ja mistä se on peräisin. 

– Tää onkin hauska juttu, koskaan en ole tätä tarinaa kokonaan julkisesti avannut, joten sä olet ensimmäinen, joka tämän kuulee. 80-luvulla, kun muutettiin Kouvolasta Turkuun asumaan vanhempien kanssa, työskentelin Allan Itämeren omistamalla Union-huoltoasemalla Vanhatie 2:ssa, joka on sittemmin saanut väistyä uudisrakennuksilta- ja teiltä Aninkaisten sillan kupeesta. Siellä sitten silloinen työkaveri heitti, että menes öljysheikki tankkaamaan, siellä on asiakas. Kaveri sattui kuulemaan ja alkoi puhua öljysheikkinä. Kouvolaan takaisin muutettuani tämän kyseisen kaverin kanssa, alkoi Sheikki olemaan jo niin tuttu käsite, että vaihdoin sen jopa ihan viralliseksi nimekseni. 

Metsämäki Motor Show’n tapahtumat alkavat lauantaina klo 14:00 romurallilla. Rallin päätöserikoiskoe alkaa klo 17:30, jonka jälkeen vietetään Ralli SM-kauden 2019 viimeisiä palkintojuhlallisuuksia. 
 
 
ROMURALLI LÄHTÖLUETTELO JA AJOKAAVIO: https://www.saloturkuralli.fi/romuralli/
ROMURALLI: www.romuralli.com 

Kouvolan SM-rallissa sattunut raju ulosajo pisti Vuorisalon suunnitelmat uusiksi – “Vielä ei ole montaa kertaa seinät kaatuneet päälle” 

Samuli Vuorisalolla on katse tiukasti tulevaisuudessa. Kuva: Timo Kutila

Naantalissa asusteleva rallikuski Samuli Vuorisalo kartturinaan Henri Arpiainen kokivat kovia helmikuussa ensimmäisessä kisassaan nelivetoisella Skoda Fabia R5:lla. Ralli SM-kauden toisessa osakilpailussa Kouvolassa tapahtunut ulosajo pisti miehen suunnitelmat uusiksi pitkäksi aikaa.

Kilpailun neljännelle erikoiskokeelle osunut ulosajo oli Vuorisalon tähänastisen uran rajuin. Mies onkin sitä ennen pysynyt tiellä todella hyvällä prosentilla ja keskeytykset ovat olleet lähinnä teknisistä syistä johtuvia. 

– Tämä kesä on mennyt vähän eri tavalla kuin aiemmin, aikaa on ollut paljon. Olen käynyt fysikaalisessa kuntoutuksessa, ottanut rauhallisesti mutta myös joka päivälle koittanut keksiä aihetta lähteä liikkumaan. Yllättävän hyvin tilanteeseen olen sopeutunut vaikka aluksi pelkäsinkin, että tämä tulee olemaan paljon vaikeampaa, kun on tottunut olemaan koko ajan liikkeessä, töissä ja seuraava ralli mielessä. Vielä ei ole siis montaa kertaa seinät kaatuneet päälle ja koetetaan taiteilla loppuvuosikin samalla otteella. 

Ennen ulosajoaan Vuorisalo oli kiinni kokonaistilanteessa kisan viidennessä sijassa, 11 sekuntia johtavaa Teemu Asunmaata perässä. Ulosajoon johtanut tilanne on jäänyt miehellä kirkkaasti mieleen, jossa pieni virhe nuotissa aiheutti pitkän sairausloman. 

– Paikkaan tultiin aika reipasta vauhtia, ehkä turhankin reipasta, tie kääntyi vasemmalle yli nyppylän, jota seurasi oikealle kääntyvä mutka. Auto irtosi tiestä ilmaan odotettua enemmän ja sen jälkeen oltiin täysin matkustajia. Sen seurauksena kiepsahdettiin kerran katon kautta ympäri ja pysähdyttiin pohja edellä puuhun. 

Kuten arvata saattaa, niin polte ja halu ovat kovia ensi vuodeksi ratin taakse takaisin pääsemiseksi. Suunnitelmia ei Vuorisalo ole kuitenkaan alkanut liiaksi pohtimaan, kun 100-prosenttista paluupäivämäärää eivät lääkärit ole vielä antaneet. Viimeinen tutkimus on tällä hetkellä sovittu tammikuulle ja vasta sen jälkeen alkaa mahdollisen paluun tarkemmin pohtiminen. 

Aivan täysin telakalla Vuorisalo ei kuitenkaan rallipoluilta ole ollut. Mad-Croc SM Rallissa hän onkin toiminut reittiryhmän apuna ja antanut ehdotuksensa muun muassa erikoiskokeiden oikomispaikoista, joihin rallissa tulee myös esteet, joilla pyritään minimoimaan ojanpohjia pitkin ajaminen. 

– Varsin hieno reitti odottaa osallistujia. Osa erikoiskokeista on joko todella vähän ajettua tai täysin ajamatonta ja osa sitten taas entuudestaan tuttua. Perjantai-illan erikoiskokeet Kiskon suunnalla tulevat varmasti näyttämään heti kilpailun suunnan ja siellä voidaan mahdollisesti nähdä jo isompia eroja ellei jopa ratkaisuja. 

Mad-Croc SM Ralli Salossa ja Turussa ajetaan kaksipäiväisenä kilpailuna 27.-28.9. Rallin kilpailukeskus ja kaikki toiminnot on keskitetty Neste K Paimion ja Paimion Liikenneturvallisuuskeskuksen maisemiin. Perjantain lähtö tapahtuu Salon markkinoiden ohessa kaupungintalon edestä ja kilpailun päättävä erikoiskoe ajetaan Turussa, Metsämäen raviradalla lauantaina, jossa Metsämäki Motor Shown tapahtumat alkavat klo 14. Motor Showssa on ohjelmassa rallin lisäksi mm. romurallia, rompetoria ja näytösajoja. Ensimmäinen auto starttaa erikoiskokeelle klo 17.30. 


Näin seuraat Mad-Croc SM Rallia

 

Nevä hyvässä vauhdissa Laitilassa – Mad-Croc SM Rallissa panokset kovenevat

Samuli Nevä oli hyvässä vauhdissa Laitilan SM-rallissa. Kuva: Toni Ruotsalainen

Paimion Urheiluautoilijoita edustava Samuli Nevä kartturinaan Juha Kivimäki jatkoivat voittoputkeaan Laitilassa ajetussa Ralli SM-kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa. 

Suomi Cup 5-luokan pistetaulukossa neljäntenä ennen viimeistä osakilpailua majaileva paimiolainen otti Oripäässä ajetun Kaasujalka Rallin ja Riihimäen SM-rallin jatkoksi kolmannen luokkavoiton kovan taistelun päätteeksi. Kilpailu alkoi Toyota Corolla GT:tä käskyttävällä parivaljakolla mollivoittoisesti auton spinnattua ja sammuttua heti ensimmäisellä erikoiskokeella, jonka jälkeen rytmin löytymiseen meni oma aikansa. 

– Oli ehkä vähän ylilatausta havaittavissa kilpailupäivän aamuna. Tuntui, että yritin liikaa ja ajamisesta oli se perinteinen rentous kaukana, Nevä kertasi tunnelmiaan aamun ensimmäisten pikataivalten jälkeen. 

Päivän edetessä parivaljakon vauhti alkoi löytymään ja ero kisaa johtavaan Janne Korhoseen pysyi maltillisena. Seitsemännen erikoiskokeen jälkeen Nevä siirtyi kilpailun johtoon, jonne syntyi luokan pohja-aika 13 sekunnin turvin. Kahdeksas ja samalla rallin viimeinen erikoiskoe oli kuitenkin koitua kohtaloksi, kun auto meni jo pitkän aikaa perä ojassa. Kuin ihmeen kaupalla auto nousi vielä takaisin tielle ja matka jatkui aina kilpailun maalijuhliin saakka, jossa kilpailijapari pääsi nostelemaan kilpailun ykköspystiä.  

– Hieno päivä loppujen lopuksi vaikka aamulla olikin vaikeaa ja viimeisellä meinasi tulla oikein urakalla pajatöitä. Hyvä kisa saatiin Jannen (Korhonen) kanssa aikaiseksi. 

Seuraavaksi Nevä kilpailee tulevana lauantaina F-Rallisarjan osakilpailussa Heinolassa. Kiireinen syyskuu jatkuu heti seuraavana viikonloppuna, kun luvassa on kotikisa. Salossa ja Turussa ajettavaan Mad-Croc SM Ralliin Nevä lähtee odottavaisena. Lähimuistissa on vielä viime vuoden vastaavasta kilpailusta tullut ylivoimainen luokkavoitto Suomi Cup 5-luokassa. 

– Se kisa oli kyllä upea, eikä pelkästään sen voiton takia. Tuntui, että kaikki oli kunnossa, upeat puitteet, show-meininki ja hienot palkinnot jäivät päällimmäisinä mieleen. Tekee jopa mieli sanoa, että se oli ylivoimaisesti parhaiten järjestetty kilpailu pitkään aikaan. Harvassa kisassa oikeasti ollaan panostettu niin paljon puitteisiin, kuin siinä oli tehty. Ja vaikuttaa siltä, että tänäkin vuonna päästään oikeasti ajamaan kisaa isolle yleisölle hienoissa puitteissa. Sitä tämä laji kaipaa, se on fakta, Nevä päättää. 

Kisassa tullaan näkemään varmasti kova taistelu voitosta, kun suurin osa paikallisista Suomi Cup-luokan huippunimistä on myös mukana. Kisan suurin haaste Nevän mukaan löytyy perjantai-illalla Kiskon suunnilla ajettavista erikoiskokeista. 

– Siellä varmasti tullaan näkemään harvennusta porukassa. Tiet ovat erittäin haastavia ja pimeys tuo aina sellaisen oman mausteensa kisalle. Kokemusta kyseisistä teistä löytyy, joskaan nekään kokemukset eivät ole ihan sieltä tuoreimmasta päästä. Lauantain erikoiskokeet ovat sitten hieman tutumpia, vaikka sieltäkin löytyy yksi, jota en ole ajanut koskaan. Hieno reitti kaiken kaikkiaan, mahtavaa päästä vetämään kotikisaa taas. Nevä päättää. 

Mad-Croc SM Ralli Salossa ja Turussa ajetaan kaksipäiväisenä kilpailuna 27.-28.9. Rallin kilpailukeskus ja kaikki toiminnot on keskitetty Neste K Paimion ja Paimion Liikenneturvallisuuskeskuksen maisemiin. Perjantain lähtö tapahtuu Salon markkinoiden ohessa kaupungintalon edestä ja kilpailun päättävä erikoiskoe ajetaan Turussa, Metsämäen raviradalla, lauantaina, jossa tapahtumat alkavat klo 14. Ensimmäinen auto starttaa erikoiskokeelle klo 17.30.

Näin seuraat Mad-Croc SM Rallia

WWW: https://www.saloturkuralli.fi/

REITTIKARTTA: https://www.saloturkuralli.fi/reitti/

LIPUT: https://www.saloturkuralli.fi/liput/

FACEBOOK: https://www.facebook.com/madcrocsmralli/?ref=bookmarks

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/madcrocsmralli/

TWITTER: https://twitter.com/madcrocsmralli

Niclas Grönholm Mad-Croc SM Rallin VIP-auton ohjaksiin

Niclas Grönholm vaihtaa taas hetkeksi rallicrossista ralliin. Kuva: Toni Ollikainen 

Rallicrossin MM-sarjaa jo muutaman vuoden ajan kiertänyt Niclas Grönholm hyppää Mad-Croc SM Rallissa Mitsubishi Evo 8:n puikkoihin ja tarjoaa kilpailun yhteistyökumppaneille unohtumattoman VIP-kokemuksen rallin pikataipaleilla. 

Rallicrossin MM-sarjassa GRX TANECO -tiimissä ajava Grönholm on tällä kaudella viimeistään noussut lajin eliittiin ja otti myös avausvoittonsa Norjan Hellissä ajetussa kauden kuudennessa osakilpailussa. Tulevana viikonloppuna käydään myös rallicrossin MM-sarjan yhdeksäs osakilpailu Latvian Bikerniekussa, jossa Grönholmilla on mahdollisuus ottaa kauden ja koko uran kolmas palkintopallisijoitus. 

Kuvanmukaisella Mitsubishi Evolution 8:lla Grönholm kuljettaa rallin VIP-asiakkaita

VIP-kyytien viimeiset paikat ovat enää tarjolla, joten ole nopea ja varaa yrityksellesi yhteistyöpaketti, johon kuuluu Metsämäki Motor Show-VIP:n lisäksi myös erikoiskokeen verran extremeä! Lisätiedot VIP-paketeista: Juha Lehtonen (juha.lehtonen@salonua.fi tai 0504034132) ja www.saloturkuralli.fi/vip/ 

Korpiahon debyytti Peugeotin R5:lla siirtyi eteenpäin vuodella – uusi yritys luvassa Mad-Croc SM Rallissa

Juha Salo vauhdissa Kouvolan SM-rallissa viime vuonna.

Salon Urheiluautoilijoita edustavan ja Marttilassa asuvan Erkka Korpiahon ensikosketus R5-luokan autoon sai viime vuonna dramaattisen käänteen testikisassa. 

Viime vuonna juuri ennen SM-sarjan finaaliosakilpailua Juha Salolta Peugeot 208 T16 R5-auton vuokrannut Korpiaho ajoi testimielessä Karjaalla rallisprint-kilpailun rajuin seurauksin. Auto kaatui ja kieri ulkomutkan pellolle ja lopputuloksena oli rusinoitunut Peugeotin kori. 

– Se ei ihan toivotulla tavalla alkanut. Penkin kanssa taisteltiin ensin, että saatiin se riittävän korkealle. Juha (Salo), kun on aika pitkä äijä niin oli aika tekeminen saada istuin optimaaliselle korkeudelle. Sen ja kaikkien muiden vaikeuksien jälkeen päästiin viivalle Karjaalle testaamaan autoa ja se päättyi sitten pellolle. Vaikka auton ulkokuori kärsikin aika rajusti, niin onneksemme turvakaaret ja suuri osa tärkeistä moottorin osista säilyi kuitenkin ehjänä ja selvittiin tietyllä tapaa jopa kohtuullisin korjauksin. Päädyttiin myös siihen ratkaisuun, että ostettiin auto kisan jälkeen Juhalta. 

Autoa on kaadon jälkeen korjattu pitkään ja hartaasti suurempaa kiirettä pitämättä. Tällä hetkellä rallitykki on muutamaa pikkujuttua ja maalausta vaille valmis. Juha Salo on lupautunut tulemaan vielä säätämään mm. pyöränkulmia, jotta auto saataisiin mahdollisimman valmiiseen iskuun tulevaa SM-rallia varten. 

Tänä vuonna Korpiaho on kilpaillut säästeliäästi. Takana on vain neljä kilpailua ja nekin kaikki ovat rallisprinttejä vanhalla Mitsubishi Evolla, joista viimeisin edellisenä sunnuntaina Säkylässä. Sieltä kotiinviemisiksi tuli luokan 8 ykköpysti. 

– Jostain syystä nyt tuli taas innostus ajaa oikein kunnon ralli. Niitähän mulla on takana muutenkin todella vähän. Nuottikisoja itse asiassa vain kolme, joten se tulee olemaan meille Matin (kartturi Sallasmaa) kanssa se kompastuskivi. Välillä tuntuu, että menisi jopa paremmin, kun se kaveri siinä vieressä olisi vaan hiljaa. Välillä tiputaan nuotilta jo erikoiskokeen toisen mutkan jälkeen, Korpiaho vitsailee. 

Tulevan Mad-Croc SM Rallin reitti on osittain Korpiaholle tuttua tiestöä. Kilpailun kovimmaksi haasteeksi hän nimeää perjantai-illan kaksi pimeällä ajettavaa erikoiskoetta. 

– Hienoja pätkiähän ne ovat, joskus Junnu SM:ssä olen ne ajanut Mitsulla. Innolla odotan taas, että pääsee haastamaan SM-kuskeja. SM1-luokan kärki menee varmasti menojaan mutta muutama hyvä erikoiskoeaika ja sijoittuminen 5-10 sakkiin olisi todella kova suoritus tällä kisavireellä mitä meillä on, Korpiaho päättää. 

Näin seuraat Mad-Croc SM Rallia

WWW: https://www.saloturkuralli.fi/

REITTIKARTTA: https://www.saloturkuralli.fi/reitti/

LIPUT: https://www.saloturkuralli.fi/liput/

FACEBOOK: https://www.facebook.com/madcrocsmralli/?ref=bookmarks

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/madcrocsmralli/

TWITTER: https://twitter.com/madcrocsmralli

Mad-Croc SM Ralli Salon ja Turun alueella huipentaa Ralli SM-sarjan kauden 2019

Viime vuoden voittajakaksikko Nikolay Gryazin kartturinaan Yaroslav Fedorov. Kuva: Taneli Niinimäki

Rallin suomenmestaruussarjan viimeinen osakilpailu ajetaan viime vuoden tapaan kaksipäiväisenä Salon ja Turun välimaastossa 27.-28.9. Kilpailun järjestävät yhdessä Salon Urheiluautoilijat ja Turun Urheiluautoilijat. 

Kilpailussa ajetaan yhteensä yhdeksän erikoiskoetta, joista kaksi perjantai-iltana ja loput seitsemän lauantaina. Rallin kokonaispituus on n. 330 kilometriä, joista erikoiskoekilometrejä kertyy kilpailijoille yhteensä 102. Kilpailun lähtöseremonioita juhlitaan perjantaina klo 18.30 alkaen Salon markkinoiden ohessa kaupungintalon edessä, josta kilpailijat suuntaavat kohti kahta Kiskon alueella ajettavaa erikoiskoetta, joiden yhteispituus on n. 25 kilometriä. 

Kiskossa ajettavat erikoiskokeet ovat täysin uusia nykymuotoisessa SM-sarjassa, joten uusi tiestö ja pimeys tuovat oman mausteensa kilpailun ensimmäiselle päivälle. Iltaerikoiskokeiden jälkeen suunnataan yötauolle rallin kilpailukeskukselle Neste K Paimioon ja Liikenneturvallisuuskeskus V-S Ajoharjoitteluradalle. 

Metsämäki Motor Show toimii rallin päätösnäyttämönä 

Yötauon jälkeen lauantai-aamupäivän kolme erikoiskoetta ajetaan osittain viime vuodesta tutulla tiestöllä mutta reittiin on mahdutettu myös yksi täysin uusi pikataival Kuusjoella. Huollon jälkeen ajetaan vielä aamun ensimmäinen erikoiskoe uudestaan, jonka jälkeen suunnataan Paimion ja Liedon tutuille soraränneille. Perinteisten metsäerikoiskokeiden jälkeen suunnataan Metsämäen Raviradalle Turkuun, jossa rallin päätösnäyttämönä toimii Metsämäki Motor Shown yhteydessä ajettava yleisöerikoiskoe. 

Yleisöerikoiskokeen lisäksi Motor Showssa riittää tapahtumaa heti porttien avaamisen jälkeen, kun klo 14 pyörähtää käyntiin Turussa ennennäkemätön romuralli, jossa kilpailijat kisaavat 30m x 30m kokoisella areenalla viimeiseen asti, kunnes enää yksi auto liikkuu. Hurjia tilanteita ja romua on luvassa aina klo 16 saakka. Paikalla yleisön silmänruokana on myös näyttelyajoneuvoja, rompetoria sekä näytösajoja. Lisäksi eMotorsport Loungessa pääsee kokeilemaan kovassa nosteessa olevaa e-autourheilua. Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös rallin VIP-tapahtuma, jossa rallia pääsee katsomaan parhailta paikoilta mm. buffet-illallisen ja stand-up esityksen ohessa. 

Itse erikoiskokeelle ralliautot saapuvat klo 17 jälkeen, jolloin kuskeihin on mahdollista käydä tutustumassa ja autoja ihailemassa ennen kuin varsinainen erikoiskoe starttaa klo 17.30. Kilpailun maalijuhlallisuudet vietetään Metsämäen sisähallissa erikoiskokeen jälkeen.  

Kilpailun reittikartta ja aikataulu ovat nähtävillä rallin verkkosivuilla jo nyt ja ippuja ralliin saa hankittua kätevästi vaikka heti Tiketin verkkokaupasta ja myyntipisteistä kautta maan. Lippukategorioita on aina erikoiskoelipusta rallipassiin ja VIP-lippuun. Myös kilpailijoiden ilmoittautuminen on avattu runsailla luokkavaihtoehdoilla yksi- tai kaksipäiväsesti ajettuna. 


Näin seuraat Mad-Croc SM Rallia

WWW: https://www.saloturkuralli.fi/

REITTIKARTTA: https://www.saloturkuralli.fi/reitti/

LIPUT: https://www.saloturkuralli.fi/liput/

FACEBOOK: https://www.facebook.com/madcrocsmralli/?ref=bookmarks

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/madcrocsmralli/

TWITTER: https://twitter.com/madcrocsmralli