Kouvolan SM-rallissa sattunut raju ulosajo pisti Vuorisalon suunnitelmat uusiksi – “Vielä ei ole montaa kertaa seinät kaatuneet päälle” 

Samuli Vuorisalolla on katse tiukasti tulevaisuudessa. Kuva: Timo Kutila

Naantalissa asusteleva rallikuski Samuli Vuorisalo kartturinaan Henri Arpiainen kokivat kovia helmikuussa ensimmäisessä kisassaan nelivetoisella Skoda Fabia R5:lla. Ralli SM-kauden toisessa osakilpailussa Kouvolassa tapahtunut ulosajo pisti miehen suunnitelmat uusiksi pitkäksi aikaa.

Kilpailun neljännelle erikoiskokeelle osunut ulosajo oli Vuorisalon tähänastisen uran rajuin. Mies onkin sitä ennen pysynyt tiellä todella hyvällä prosentilla ja keskeytykset ovat olleet lähinnä teknisistä syistä johtuvia. 

– Tämä kesä on mennyt vähän eri tavalla kuin aiemmin, aikaa on ollut paljon. Olen käynyt fysikaalisessa kuntoutuksessa, ottanut rauhallisesti mutta myös joka päivälle koittanut keksiä aihetta lähteä liikkumaan. Yllättävän hyvin tilanteeseen olen sopeutunut vaikka aluksi pelkäsinkin, että tämä tulee olemaan paljon vaikeampaa, kun on tottunut olemaan koko ajan liikkeessä, töissä ja seuraava ralli mielessä. Vielä ei ole siis montaa kertaa seinät kaatuneet päälle ja koetetaan taiteilla loppuvuosikin samalla otteella. 

Ennen ulosajoaan Vuorisalo oli kiinni kokonaistilanteessa kisan viidennessä sijassa, 11 sekuntia johtavaa Teemu Asunmaata perässä. Ulosajoon johtanut tilanne on jäänyt miehellä kirkkaasti mieleen, jossa pieni virhe nuotissa aiheutti pitkän sairausloman. 

– Paikkaan tultiin aika reipasta vauhtia, ehkä turhankin reipasta, tie kääntyi vasemmalle yli nyppylän, jota seurasi oikealle kääntyvä mutka. Auto irtosi tiestä ilmaan odotettua enemmän ja sen jälkeen oltiin täysin matkustajia. Sen seurauksena kiepsahdettiin kerran katon kautta ympäri ja pysähdyttiin pohja edellä puuhun. 

Kuten arvata saattaa, niin polte ja halu ovat kovia ensi vuodeksi ratin taakse takaisin pääsemiseksi. Suunnitelmia ei Vuorisalo ole kuitenkaan alkanut liiaksi pohtimaan, kun 100-prosenttista paluupäivämäärää eivät lääkärit ole vielä antaneet. Viimeinen tutkimus on tällä hetkellä sovittu tammikuulle ja vasta sen jälkeen alkaa mahdollisen paluun tarkemmin pohtiminen. 

Aivan täysin telakalla Vuorisalo ei kuitenkaan rallipoluilta ole ollut. Mad-Croc SM Rallissa hän onkin toiminut reittiryhmän apuna ja antanut ehdotuksensa muun muassa erikoiskokeiden oikomispaikoista, joihin rallissa tulee myös esteet, joilla pyritään minimoimaan ojanpohjia pitkin ajaminen. 

– Varsin hieno reitti odottaa osallistujia. Osa erikoiskokeista on joko todella vähän ajettua tai täysin ajamatonta ja osa sitten taas entuudestaan tuttua. Perjantai-illan erikoiskokeet Kiskon suunnalla tulevat varmasti näyttämään heti kilpailun suunnan ja siellä voidaan mahdollisesti nähdä jo isompia eroja ellei jopa ratkaisuja. 

Mad-Croc SM Ralli Salossa ja Turussa ajetaan kaksipäiväisenä kilpailuna 27.-28.9. Rallin kilpailukeskus ja kaikki toiminnot on keskitetty Neste K Paimion ja Paimion Liikenneturvallisuuskeskuksen maisemiin. Perjantain lähtö tapahtuu Salon markkinoiden ohessa kaupungintalon edestä ja kilpailun päättävä erikoiskoe ajetaan Turussa, Metsämäen raviradalla lauantaina, jossa Metsämäki Motor Shown tapahtumat alkavat klo 14. Motor Showssa on ohjelmassa rallin lisäksi mm. romurallia, rompetoria ja näytösajoja. Ensimmäinen auto starttaa erikoiskokeelle klo 17.30. 


Näin seuraat Mad-Croc SM Rallia